Ανάλυση & Ερμηνεία Των Διεθνών Σχέσεων Και Εξελίξεων

Ο επόμενος στόχος της πολεμικής Ερντογάν: Οι «Άτακτοι» Ισλαμιστές

Της Pinar Tremblay

0 49

Κάθε χρόνο στις αρχές Μαρτίου, το παρακλάδι της Ισλαμιστικής ομάδας Χιζμπ ουτ-Ταχρίρ στην Τουρκία διεξάγει μια διεθνή συνάντηση στην μνήμη του Οθωμανικού χαλιφάτου, το οποίο κατέρρευσε το 1924.

Η φετινή συνάντηση, κανονισμένη για την 5η Μαρτίου στην Κωνσταντινούπολη, θα έφερε τον τίτλο «Γιατί ο Κόσμος Χρειάζεται το Χαλιφάτο;»  Ο Μαχμούτ Καρ,  υπεύθυνος επικοινωνίας της Χιζμπ ουτ-Ταχρίρ στην Τουρκία, αιτήθηκε άδειας από τις τοπικές αρχές ώστε να διεξαχθεί η συνάντηση με την συνήθη διαδικασία. Εν τέλει την 1η Μαρτίου, έγινε γνωστό ότι ο Καρ και ένας από τους συνεργάτες του, ο Οσμάν Γιλντίζ, τέθηκαν υπό κράτηση.

«Αφού ανακοινώθηκε η συνάντηση, τα ακραία κοσμικά κεμαλικά μέσα μαζικής ενημέρωσης, ξεκίνησαν να καταφέρονται ενάντια στο γεγονός και να πιέζουν την κυβέρνηση», είπε στο Al Monitor ο Κουρτουλούς Σεβίνκ, μέλος του γραφείου επικοινωνίας της Χιμπζ ουτ-Ταχρίρ. «Οι αρχές μας ενημέρωσαν σύντομα ότι η συνάντηση μας απαγορεύτηκε. Ο Καρ καλέστηκε στα κεντρικά της αστυνομίας ώστε να λάβει επίσημα αυτήν την απόφαση, όμως προς έκπληξη όλων, με εντολή εισαγγελέως, ο Καρ και ο Γιλντίζ τέθηκαν υπό κράτηση την 1η Μαρτίου.»

Την 6η Μαρτίου, 300 υποστηρικτές της Χιζμπ ουτ-Ταχρίρ, συμπεριλαμβανομένων και των μελών της οικογένειας Καρ, προέβησαν σε σιωπηλή διαμαρτυρία μπροστά από τα κεντρικά της αστυνομίας στη Κωνσταντινούπολη απαιτώντας την αποφυλάκιση των Καρ και Γιλντίζ, υποστηρίζοντας πως αν οι άντρες παρέμεναν υπό κράτηση, η αστυνομία μπορούσε να συλλάβει και τους υποστηρικτές τους επίσης. Προς έκπληξη όλων, η αστυνομία συνέλαβε όλους τους διαδηλωτές, συμπεριλαμβανομένων των γυναικών και των μικρών παιδιών. Την επόμενη μέρα, οι γυναίκες και τα παιδιά αφέθηκαν ελεύθεροι, και στην συνέχεια, όλοι οι υπόλοιποι εκτός τριών αφέθηκαν επίσης. Τώρα, συνολικά πέντε μέλη της οργάνωσης κρατούνται. Ο Σεβίνκ είπε ότι στον Γιλντίζ επετράπη να συναντηθεί για λίγο με την σύζυγο του, στην οποία είπε πως φοβόταν ότι θα τους κρατήσουν για άλλες 15 μέρες.

Ο Φατίχ Καρ είπε ότι όταν προσπάθησε να φέρει καθαρά ρούχα στον αδερφό του και στον Γιλντίζ την πρώτη μέρα της κράτησής τους, δυσκολεύτηκε να τους εντοπίσει.

Το κυβερνών Κόμμα της Δικαιοσύνης και της Ανάπτυξης (AKP) ανέβηκε στην εξουσία στους ώμους των Ισλαμιστικών ομάδων και των πιστών Τούρκων και Κούρδων. Πράγματι, τα κοσμικά μέσα για δεκαετίες παρουσίαζαν το προσεκτικό βάδισμα των μελών του AKP στην προσπάθειά τους να μην αναστατώσουν συγκεκριμένους Ισλαμιστές αλλά και να ικανοποιήσουν τις περισσότερες από τις απαιτήσεις τους. Τώρα το μοτίβο έχει αλλάξει.  Όπως συνοπτικά έχει περιγράψει ο συνάδελφος στο Al-Monitor Μουσταφά Ακιόλ νωρίτερα φέτος, οι Ισλαμιστές έχουν εκπέσει της εύνοιας του Ερντογάν. Είναι πολύ πιθανό να δούμε και περισσότερα δείγματα του τέλους αυτού του ειδυλλίου.

Ο Σεβίνκ υποστήριξε πως η Χιζμπ ουτ-Ταχρίρ δεν μπορεί να καταλάβει γιατί τα μέλη της κρατούνται.  Είπε μάλιστα,  πως κανένα μέλος δεν αμφισβήτησε την απαγόρευση του συνεδρίου από την κυβέρνηση ή έδειξε ανυπακοή ως προς την απόφαση αυτή.  Ο αδερφός του Καρ είπε πως την μέρα που ο Καρ και ο Γιλντίζ τέθηκαν υπό κράτηση, η Τουρκική Ραδιοφωνία και Τηλεόραση έβγαλε στον αέρα ένα sitcom αναφερόμενο στις δόξες του Οθωμανού Σουλτάνου Αμπντουλχαμίντ, το οποίο ακολούθησε μια εκπομπή σχολιασμού για την ιστορία και την σημασία του χαλιφάτου – την στιγμή που ένα συνέδριο εστιασμένο στην σημασία του χαλιφάτου, διεξαγόμενο από κόσμο που πιστεύει σε αυτά τα ιδανικά, απαγορεύτηκε και άνθρωποι φυλακίστηκαν.

Αν οι συζητήσεις και οι ύμνοι στο χαλιφάτο είναι πράγματα επικυρωμένα από τους κρατικούς θεσμούς, γιατί η Χιζμπ ουτ-Ταχρίρ φιμώνεται? Ο Φατίχ Καρ έδωσε επίσης έμφαση στην ειρωνεία που χαρακτηρίζει τον θυμό των ανώτατων στελεχών του AKP λόγω των ακυρώσεων των συγκεντρώσεων του κόμματος σε κάποιες γερμανικές πόλεις, την στιγμή που οι ίδιοι εφαρμόζουν την ίδια λογική απέναντι στην Χιζμπ ουτ-Ταχρίρ στο εσωτερικό της Τουρκίας.

Πράγματι, τον Μάρτιο του 2016 στην Άγκυρα, η Χιζμπ ουτ-Ταχρίρ, διεξήγαγε μια μεγάλη συνάντηση με σημαίνοντες ομιλητές από την Ινδονησία, την Κριμαία, την Ουκρανία και την Αυστραλία κ.α.  Η Χιζμπ ουτ-Ταχρίρ δεν είναι κάποια μυστική ή παράνομη οργάνωση στην Τουρκία, σύμφωνα με δημοσιεύσεις ανοιχτών πηγών. Οι συγκεντρώσεις της, ανεβασμένες στο YouTube ήδη από το 2013 στην Άγκυρα ή από το 2015 στην Κωνσταντινούπολη, κατέληγαν πάντα σε κάλεσμα για ανασύσταση του Χαλιφάτου. Όπως το  Al-Monitor έχει επισημάνει προηγουμένως, το τούρκικο παρακλάδι της Χιζμπ ουτ-Ταχρίρ, αν και μικρό αριθμητικά, έχει υπάρξει αρκετά ενεργό κατά την τελευταία δεκαετία. Αυτό εν πολλοίς οφείλεται στη προθυμία του παρελθόντος  από μεριάς του AKP  να δοθεί δημόσιος χώρος σε ποικίλες ισλαμιστικές ομάδες και σε διάφορα θρησκευτικά τάγματα. Η Χιζμπ ουτ-Ταχρίρ ήταν μια μη βίαιη ισλαμιστική ομάδα που βρήκε το θάρρος να ασκήσει κριτική στην κυβέρνηση σε μια πληθώρα θεμάτων, από τις απότομες αλλαγές στην πολιτική της σχετικά με το Ισραήλ, μέχρι το επερχόμενο δημοψήφισμα στο οποίο μια ενδεχόμενη νίκη του Ναι θα εγγυηθεί πρωτόγνωρη δύναμη στον πρόεδρο της Τουρκίας.

Ο Σεβίνκ αναλύει τις αντιδράσεις των Τούρκων Ισλαμιστών σε αυτά τα γεγονότα. Αρχικά, όταν συλλήφθηκαν μόνο δύο άντρες, όλοι περίμεναν πως θα αφεθούν ελεύθεροι γρήγορα. Αντιθέτως, λέει ο Σεβίνκ, «Η σύλληψη 300 ειρηνικών διαδηλωτών, συμπεριλαμβανομένων γυναικών και παιδιών, έστειλε κύματα σοκ σε όλους τους Μουσουλμάνους στην Τουρκία. Σκεφτείτε απλά πως υπάρχουν άνθρωποι που ανοιχτά υποστηρίζουν την τρομοκρατία ενάντια στην Τουρκία και είναι βουλευτές της Τουρκίας, την στιγμή που η ειρηνικοί υποστηρικτές της Χιζμπ ουτ-Ταχρίρ που εμπλέκονται μόνο σε θεωρητικές και πολιτικές μελέτες τίθενται υπό κράτηση».

O Σεβίνκ υποστήριξε πως η ομάδα έχει λάβει μηνύματα συμπαράστασης από όλα σχεδόν τα κομμάτια της κοινωνίας, συμπεριλαμβανομένων μελών του AKP.  Η κοινή γνώμη καταδίκασε τους χειρισμούς και την προφυλάκιση των μελών της Χιζμπ ουτ-Ταχρίρ. Αναφέρει ακόμα πως, «σε αυτές τις δύσκολες στιγμές, ανακουφιστήκαμε και είμαστε ευγνώμονες για την αλληλεγγύη που επέδειξαν διάφορες ΜΚΟ, αρθρογράφοι αλλά και Μουσουλμάνοι αδερφοί». O Σεβίνκ επανέλαβε επίσης πως η Χιζμπ ουτ-Ταχρίρ δεν υποστηρίζει ποτέ τη βία, αλλά αρνείται να σωπάσει μπροστά στην αδικία.

Το Al-Monitor ρώτησε μερικά στελέχη του AKP και ομάδες που το υποστηρίζουν γιατί οι Καρ και Γιλντίζ είναι υπό κράτηση από την 1η Μαρτίου.  Απάντησαν πως η χρονική στιγμή που επέλεξε η οργάνωση ήταν κακή:  Με την χώρα υπό καθεστώς έκτακτης ανάγκης, η Χιζμπ ουτ-Ταχρίρ έπρεπε να σκεφτεί καλύτερα πριν καλέσει ένα συνέδριο σχετικά με το Χαλιφάτο. Ένα άλλο στέλεχος δήλωσε πως το χαλιφάτο είναι «απαγορευμένο στην Τουρκία». Αν αυτό όντως ισχύει, γιατί δεν προειδοποιήθηκε η Χιζμπ ουτ-Ταχρίρ ή γιατί δεν κλήθηκε ενώπιον του νόμου δύο χρόνια πριν;

Ένας ειδικός σχολιαστής, που ζήτησε να παραμείνει ανώνυμος, δήλωσε στο Al-Monitor: « Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει ακόμα τους Ισλαμιστές με το γάντι σε σύγκριση με τους Αλεβίτες, τους Σιήτες τους Κούρδους ή τους Αριστερούς. Οπότε ναι, δύο ή τρεις από αυτούς συνελήφθησαν, γιατί μάλλον η κυβέρνηση φοβήθηκε πως θα εκδηλωνόταν ανησυχία, δεδομένου του μιντιακού σάλου που προκλήθηκε στα τέλη Φεβρουαρίου.  Ακόμα και έτσι όμως, δεν έκλεισαν τα μέσα τους, ούτε τα σπίτια τους δέχθηκαν εφόδους. Πραγματικά, δεν θα πρέπει να εξανίστανται.»

Ακούγοντας τις αντιδράσεις διαφόρων ομάδων για την παρατεταμένη κατάσταση έκτακτης ανάγκης στην Τουρκία, παρουσιάζονται μερικά κοινά σημεία. Αρχικά, ο Ερντογάν είναι ικανός να κυβερνά αποτελεσματικά επειδή, ακόμα και όταν αντιπολιτευτικές ομάδες βιώνουν παρόμοιες αδικίες, παραμένουν βαθειά διασπασμένοι στην Τουρκία – τόσο που κάποιοι πανηγύρισαν τις συλλήψεις τόσο του Καρ, όσο και του σχεδιαστή μόδας Μπαρμπαρός Σανσάλ και  του αρθρογράφου του Al-Monitor Καντρί Γκουρσέλ. Είναι σχεδόν αδύνατο να βρεθούν περισσότεροι από λίγοι νηφάλιοι αναλυτές στην Τουρκία που θα υποστήριζαν τα δικαιώματα και των τριών αυτών ανθρώπων ταυτόχρονα.

Δευτερευόντως, τα δικαιώματα έρχονται μαζί με συγκεκριμένες αγκυλώσεις στην Τουρκία. Ή καλύτερα, αυτά είναι προνόμια που μπορούν να ανακληθούν ανάλογα με τα κέφια του ηγέτη. Η ελευθερία της έκφρασης, του συνεταιρίζεσθαι και του τύπου βρίσκονται στο έλεος εκείνων που κατέχουν την πολιτική εξουσία. Υπό μία έννοια, αυτές οι ελευθερίες δεν αποτελούν δικαίωμα αλλά δώρο, ενώ  η κυβέρνηση αποφασίζει πότε και πως μπορεί κάποιος να απολαύσει αυτό το δώρο, και μπορεί επίσης να το ανακαλέσει χωρίς προειδοποίηση.

Τρίτον, δεν είναι όλοι οι ισλαμιστές ίσοι στα μάτια της κυβέρνησης. Όπως και με τους Κούρδους, η κυβέρνηση θεωρεί πως υπάρχουν οι καλοί, που επικροτούν τον Ερντογάν, και οι απείθαρχοι που αρνούνται να σωπάσουν όταν έρχονται αντιμέτωποι μαζί τους. Η μάχη του AKP τώρα, είναι ο έλεγχος των τελευταίων ώστε να μην επηρεάσουν και άλλους πριν το δημοψήφισμα της 16ης Απριλίου.

 

Πηγή: Al Monitor

Μετάφραση: Συντακτική του Nonaligned

Θα μπορούσε να σας αρέσει

Αφήστε μίαν απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα κοινοποιηθεί.